Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@10:43:49 GMT

کشف دورترین سیاره در منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۹۶۶۳

کشف دورترین سیاره در منظومه شمسی

گروهی از اخترشناسان مرکز بررسی ریزسیاره‌ها دورترین جسم موجود در منظومه شمسی را کشف کردند. فاصله جسم کشف شده تا خورشید بیش از صد برابر فاصله میان زمین و خورشید است. سیاره

مرکز بررسی ریزسیاره‌ها یک سازمان رسمی و جهانی است که مسئولیت جمع‌آوری داده‌های ریزسیاره‌ها مانند سیارک‌ها و محاسبات مربوط به مدارها و سایر خصوصیات آنها را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت‌های این مرکز تحت نظارت اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی است.

یک واحد نجومی (AU) معادل فاصله میان خورشید تا زمین یعنی حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است

خورشید

این سیارک براساس روز کشف آن 2018 VG18 نامیده شده و نام مستعار فاراوت (Farout) برای آن انتخاب شده است. فاصله این سیارک تا خورشید حدود ۱۸ میلیارد کیلومتر یا ۱۲۰ واحد نجومی است. دورترین جسم کشف شده پیش از این ۹۶ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد و اریس نامیده شده است.

فاصله زیاد و حرکت کند این سیاره سبب شده است که درک و محاسبه مدارهای آن چندین سال به طول بیانجامد. این تیم دو ماه پیش نیز یک سیاره کوتوله با نام مستعار گابلین کشف کردند.

منظومه شمسی

داوید تولن یکی از محققان این مرکز می‌گوید: «تنها چیزی که درباره این سیاره می‌دانیم این است که فاصله آن با ما بسیار زیاد است، حرکات آن در مدار چرخشی خود به دور خورشید بسیار کند و تقریبا به اندازه هزار سال زمینی است. همچنین ما توانستیم برخی جزییات آن مانند قطر و رنگ را نیز اندازه بگیریم.»

قرار است در طی هفته‌های آینده این سیارک با تلسکوپ بزرگ ماژلان بررسی شود تا رنگ و میزان درخشش آن به طور دقیق مشخص گردد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟

پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنی‌ترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب می‌شود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.

وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش می‌روم، ظرفیت تازه‌ای در آن پیدا کرده و تشویق می‌شوم از زاویه‌ای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.

این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیت‌های فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازه‌ها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه می‌کنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.

خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایه‌های درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایه‌ها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنه‌اند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم

وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم می‌بینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی می‌شود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواری‌های بیشتری دارد و امیدوارم علاقه‌مندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.

کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟